RESET TO RECOVER

Trainingsprogramma’s van Move the Brain

We bieden verschillende trainingen aan in ons neurotrainingscentrum in Zeist.  In ons trainingscentrum kom je tot rust. Even tijd voor jezelf.

We zijn experts op het gebied van PCS, PTSS, burn-out herstel en burn-out preventie. We gebruiken innovatieve, wetenschappelijk onderschreven methoden om je brein te trainen, te herstellen en nieuwe gewoonten aan te nemen, waaronder onze unieke neurotraining.

De trainingsprogramma’s in ons neurotrainingscentrum:

5 daags neurotraining programma

  • 5-daags Trainingsprogramma
  • Hightech neurotrainingsmethoden
  • Gericht op herstel
  • Voorkomt terugval
  • Op locatie in Zeist, inclusief overnachting
  • Gezonde voeding, voor effectieve resultaten

Post-Commotioneel Syndroom , Burn-out of PTSS programma

  • 10-daags Trainingsprogramma
  • Hightech neurotrainingsmethoden
  • Gericht op herstel
  • Voorkomt terugval
  • Op locatie in Zeist, inclusief overnachting
  • Gezonde voeding, voor effectieve resultaten

Meer over neurotraining

Fittness voor het brein

Je kunt neurotraining zien als een soort fitness voor de hersenen. In de sportschool verbeter je je spierkracht door doelgerichte trainingen. Op dezelfde manier kan je ook je hersenen ontwikkelen door deze te trainen. Dit doel staat centraal in de neurotraining.

Wat is neurotraining

Neurotraining wordt in de wetenschap ook wel neurofeedback genoemd. Neurotraining is een vernieuwende en geavanceerde methode om de hersenen beter te laten functioneren.

Met behulp van een breinscan (QEEG) worden de overbelaste hersendelen zichtbaar en kunnen we de disbalans in de hersenactiviteit gericht behandelen. Het is namelijk precies deze disbalans die zorgt voor klachten.

Door de hersenen juist te trainen, herstelt de balans en verdwijnen de klachten.

Train je hersenen

Voorheen dachten we dat de hersenen na de kindertijd niet meer veranderde. Recent bleek dat dit niet het geval was. Hersenen kunnen zeker veranderen gedurende ons volwassen leven. De hersenen passen zich aan. Dit heet neuroplasticiteit

Er zijn biljoenen verbindingen in je hersenen die worden gemaakt wanneer je denkt of iets doet. Deze verbindingen kunnen sterker of zwakker worden, afhankelijk van ons gedrag. Dit stelt ons in staat om nieuwe verbindingen te maken en hiermee oude, destructieve verbindingen af te zwakken.

We hebben allemaal het vermogen om te leren en te veranderen, door nieuwe verbindingen in de hersenen te (her)activeren. Je kunt dit trainen en daarmee deze verbindingen herorganiseren.

Waarom neurotraining

De snelheid van de informatieverwerking in je brein bepaalt voor een groot deel wat je voelt en doet. In ons dagelijkse leven kan het voorkomen dat een gevoel van onevenwichtigheid en/of heftige emoties het normaal functioneren van je brein belemmert, zoals angst, boosheid en depressie.

Dit is waarbij neurotraining kan helpen om de informatieverwerking in je hersenen efficiënter te laten verlopen.

Geavanceerde methode

We werken met de technieken van
Deep Brain (Loreta Z-score) Neurotraining. Dit is de meest geavanceerde trainingstool. De probleemgebieden in je brein kunnen zeer nauwkeurig worden gelokaliseerd en getraind. Je kunt het vergelijken met de resultaten van een MRI-scan.

Deze zeer nauwkeurige resultaten stellen ons in staat om de training doelgerichter te maken, waardoor er minder sessies nodig zijn om resultaten te kunnen opmerken.

Hoe werkt het?

Met behulp van een breinscan (QEEG) onderzoeken we de activiteit van je hersenen in bepaalde situaties.

Bij ons vindt deze ‘neurotraining’ plaats in de vorm van een film, muziek of spel. De geluiden en beelden vertellen ons meteen wanneer je brein de gewenste toestand bereikt en wanneer niet.

Net zoals je met fysieke oefeningen specifieke spieren kunt ontwikkelen, geldt dat oefeningen voor je hersenen zinvol zijn om informatie efficiënter en sneller te kunnen verwerken.

Dit vereist tijd en herhaling om het uiteindelijke doel te bereiken, net als bij andere vormen van trainingen.

Effectiviteit neurotraining?

Het is een relatief nieuwe ontwikkeling in de wetenschap dat we onze hersenen kunnen trainen. In de afgelopen 10 jaar is de kennis over neurotraining ontwikkelt en in de praktijk gebracht.

Iedereen reageert op een bepaalde manier op de training, en je zult de resultaten langdurig blijven ervaren.

Het is zeer belangrijk dat de deelnemer de juiste motivatie heeft om optimaal te kunnen profiteren van de trainingen en de beste resultaten te kunnen boeken.

Daarnaast is het van belang om tijdens de trainingsperiode gezond te eten, waardoor de hersenen gevoed worden. Ook vragen we om de inname van alcohol te beperken gedurende de trainingsperiode.

Uiteraard kan onder invloed van bijvoorbeeld extreme stress de nieuwe hersenactiviteit fors onder druk komen te staan. In dit geval kan het zeer zinvol zijn om nog een paar behandelingen toe te voegen als ‘heractivering’ van de gewenste activiteit.

Is neurotraining veilig?

Ja! Neurotraining is absoluut veilig. Spiercellen veranderen door de training; ze groeien in volume en kracht. Het trainen van de hersencellen betekent dat er meer en effectievere neurale paden gemaakt worden.

Bijwerkingen neurotraining?

Zoals bij elke vorm van lichaamsbeweging, kunnen er ‘bijwerkingen’ optreden. Net als bij fysieke training is vermoeidheid de meest gemelde bijwerking van een training.

Deelnemers met ernstige emotionele aandoeningen of een trauma melden af en toe dat oude gevoelens weer terugkomen voordat ze geheel verdwijnen en de kwestie definitief vervaagt.

Als je een lichamelijk hersenletsel of hoofdtrauma hebt gehad, zal je waarschijnlijk gevoeliger zijn voor neurofeedback. Je kunt misselijkheid, duizeligheid en gevoeligheid voor licht ervaren. Dit maakt deel uit van het proces.